dimecres, 10 de novembre del 2010

Tecnologia i innovació catalanes a Silicon Valley

Silicon Valley (Califòrnia) és un gran pol mundial de creativitat, emprenedoria i innovació. Concentra 36 de les 100 grans empreses de tecnologia mundials, s’hi generen el 10% de les patents dels Estats Units (EUA) i atrau més del 30% del Capital Risc del país. Són unes magnituds que per la seva importància, i en plena crisi, poden oferir una oportunitat de creixement a les empreses catalanes de base tecnològica.

“Quan parlem d’innovació, internacionalització i atracció d’inversions, aquest context és indubtablement molt important per a Catalunya”, assegura Diego Guri; director del Centre d’Internacionalització Empresarial d’ACC1Ó -l’Agència Catalana de Suport a l’Empresa del Departament d’Indústria de la Generalitat-.

Actualment a Catalunya hi ha un gran nombre d’empreses de base tecnològica, com a resultat, segons ACC1Ó, de la forta inversió en I+D+i dels últims anys. L’agència pública assegura que el creixement i sosteniment d’aquestes pimes depèn directament de la internacionalització. El valor d’aquestes empreses no es fonamenta principalment en la comercialització, “sinó que les relacions amb altres companyies, el finançament, la creativitat i la innovació en són elements vitals”, destaca Guri tot descrivint la complexitat d’aquesta realitat.

Amb la intenció de generar oportunitats de creixement a Silicon Valley per a les empreses innovadores, fa 18 mesos, ACC1Ó va inaugurar, a la ciutat de San José, l’àrea d’aterratge empresarial Catalonia Enterprise Landing Area on, una vegada finalitzada la primera fase del projecte, 8 pimes catalanes s’hi han instal·lat amb èxit i on 2 més ho faran a partir de desembre.

Sortir de la banqueta

Silicon Valley dóna feina a gairebé 400.000 persones en sectors relacionats amb la innovació, el 38% de les quals no van néixer als EUA. Diego Guri està convençut que “treballar a Silicon Valley vol dir ser a primera divisió”, i que “facilitar a les empreses catalanes estar presents ‘a primera’ és un objectiu, però encara hi ha un pas més, i és que aquestes no es quedin a la banqueta”.

El que fa que la Catalonia Enterprise Landing Area sigui “única” és el pla de conversió i adaptació amb el que es treballa. “Pretenem que les empreses catalanes no solament hi siguin presents, sinó també que s’integrin en totes les àrees d’innovació, emprenedoria i creativitat, i sigui un camí constant en doble direcció entre Catalunya i Silicon Valley”, segons Guri.

Amb aquest criteris, la primera fase ha aconseguit incorporar al procés 5 pimes del sector Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), 2 del d’Energies Alternatives i 1 consultora. La crisi econòmica ha influït en el retard de 2 empreses més que, tot i haver completat la fase de planificació, s’han quedat a un pas de l’aterratge; la bona notícia és que totes dues estan resolent els problemes amb èxit i se les espera entre desembre i gener.

Inlea Corporation és una de les firmes instal·lades a la Catalonina Enterprise Landing Area. Fundada l’any 2003 i amb una facturació anual de 3,6 milions d’euros (5 milions de dòlars), l’assessoria catalana aprofita l’espai d’aterratge a Silicon Valley per consolidar la seva presència física al clúster tecnològic i, per tant, per estretir uns contactes amb les empreses de la zona que es remunten a l’any 2003. El fundador d’Inlea, Xavier Simó, valora l’experiència de la seva companyia a l’àrea d’aterratge empresarial com “excel·lent”. En destaca, principalment, la professionalitat de l’equip humà que n’està al càrrec i que té “vocació d’ajuda i de facilitar la nostra feina aconsellant-nos amb molt sentit comú”, explica, a Economia Digital, Simó.

Dificultats

El finançament dels costos de desenvolupament estratègic i expansió són l’obstacle principal de les empreses nou arribades a Silicon Valley. Aquest és l’espai de temps en que l’empresa als EUA no genera prous ingressos i ha de finançar les operacions mitjançant inversió directa. Tot i que la crisi ha estat un factor influent, aquest és, segons Diego Guri, “un fet habitual que resolem aplicant alternatives a través del suport continu que els prestem”.

Encara que no és l’única barrera a superar perquè, com destaca Xavier Simó, “les dificultats van apareixent a mesura que vas avançant, i normalment comencen amb les teves pròpies limitacions”. A tot plegat cal afegir les particularitats, segons l’experiència de Simó, “d’un mercat molt competitiu on has d’aportar valor afegit contínuament amb un equip preparat per ser prou ràpid i flexible en funció dels constants canvis que demana el client del Silicon Valley”.

Col·laboració internacional

L’àrea catalana d’aterratge empresarial a Silicon Valley és fruit de l’ampliació de l’acord de col•laboració ja existent entre ACC1Ó i la incubadora US Market Access Center del grup d’incubadores de l’Ajuntament de San José (Califòrnia). L’acord inclou 6 espais de baix cost exclusius per a les pimes catalanes, amb tots els beneficis fiscals i accessos a infraestructures. ACC1Ó ha confirmat a Economia Digital que es planteja reforçar properament la seva presència a Silicon Valley per potenciar l’acompanyament que fan a les pimes catalanes, especialment en aquells sectors que depenen directament del sector públic, com el de les energies alternatives o les licitacions públiques.

Reportatge publicat a economiadigital.cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada